
 
 
Nebraska History posts materials online for your personal use. Please remember that the contents of 
Nebraska History are copyrighted by the Nebraska State Historical Society (except for materials credited to 
other institutions). The NSHS retains its copyrights even to materials it posts on the web.  
 
For permission to re-use materials or for photo ordering information, please see: 

http://www.nebraskahistory.org/magazine/permission.htm 
 
Nebraska State Historical Society members receive four issues of Nebraska History and four issues of 
Nebraska History News annually.  For membership information, see:  
 http://nebraskahistory.org/admin/members/index.htm 

 

Article Title: Scotts Bluff National Monument and the Coming of Television to the Nebraska 

Panhandle 

 
Full Citation: Phil Roberts, “Scotts Bluff National Monument and the Coming of Television to the Nebraska 

Panhandle,” Nebraska History 77 (1996): 21-29  

 

URL of article: http://www.nebraskahistory.org/publish/publicat/history/full-text/NH1996TVPanhandle.pdf 

Date: 4/10/2013 

 

Article Summary: When a broadcasting company sought to build a television tower on top of the Scotts Bluff 

National Monument in 1954, the National Park Service refused the request.  Television did come to the area the 

following year, when the company accepted a site without historical significance or striking scenery. 

 

 

Cataloging Information: 

 

Names: Tracy McCraken, John B Kendrick, Joseph C O’Mahoney, Frank Barrett, William C Grove, Conrad L 

Wirth, Lewis E Bates 

 

Place Names: Cheyenne, Wyoming; Scottsbluff, Nebraska 

 

Keywords: Tracy McCraken; Scotts Bluff National Monument; Joseph C O’Mahoney; Frank Barrett; William C 

Grove; Conrad L Wirth; Federal Communications Commission; KSTF-TV, Scottsbluff; translator stations; 

National Park Service; Lewis E Bates, Frontier Broadcasting 

 

Photographs / Images: Scotts Bluff National Monument; Tracy McCraken, President Truman, and US Senator 

Joseph O’Mahoney; inset advertisement by KSTF-Channel 10: “Coming Soon . . . TV,” Gering Courier, December 

3, 1954; US Senator Frank Barrett with President Eisenhower; Tracy McCraken with some of his newspaper and 

television station employees; National Park Service Director Conrad L Wirth; inset advertisement by Frontier 

Broadcasting Co announcing that television transmissions were about to be tested in the Platte Valley, Gering 

Courier, March 4, 1955  

 

 

 

http://www.nebraskahistory.org/magazine/permission.htm
http://nebraskahistory.org/admin/members/index.htm
http://www.nebraskahistory.org/publish/publicat/history/full-text/NH1996TVPanhandle.pdf
http://www.nebraskahistory.org/publish/publicat/history/full-text/NH1996TVPanhandle.pdf


Until 1955 few Nebraska Panhandle 
homes had television sets. The nearest 
station, KFBC-TV, was located nearly 
one hundred miles to the southwest in 
Cheyenne, Wyoming, and provided only 
poor reception to the handful of North 
Platte Valley television owners.! With 
more than 50,000 people in the valley, 
however, it seemed inevitable that tele­
vision broadcasting would come even­
tually. But potential viewers could 
hardly have predicted how its arrival 
would pit local officials, the congres­
sional delegations of two states, and a 
politically powerful Wyoming media 
company against the National Park 
Service. 

A decade earlier, Wyoming's con­
gressional delegation had been bogged 
down in a fight with the National Park 
Service over creation of Jackson Hole 
National Monument. In that case, local 
residents in Teton County convinced 
the delegation that the monument inter­
fered with local economic activity. In 
this new controversy, whose locale was 
just outside Wyoming's borders at the 
opposite end of the state, historic pres­
ervation was pitted against good televi­
sion reception.2 

In 1955 the Federal Communications 
Commission approved an application 
from Frontier Broadcasting Company of 
Cheyenne, Wyoming, to build a televi­
sion tower in Scotts Bluff County, Ne­
braska. The company owned KFBC-TV, 
the weak signals from which furnished 
the only television reception in the 
North Platte Valley. A technical report, 

Phil Roberts is assistant professor ofhistory at 
the University of Wyoming. 

By Phil Roberts 

commissioned by the company, con­
cluded, 

it is our belief that the proposed [transmit­
ter] installation on Scotts Bluff National 
Monument is the only feasible and practi­
cal location for the dissemination of tele­
vision to the Scotts Bluff area, which does 
not now enjoy television programming. 

The report added that the site "would 
not be obtrusive or in any way detract 
from the Scotts Bluff National Monu­
ment as a recreation area or viewing 
point." Following extensive engineering 
studies, the company decided that 
placement of the tower on top of Scotts 
Bluff would provide extensive coverage 
of the North Platte Valley and even al­
low the signal to reach to communities 
beyond.3 

Frontier Broadcasting was controlled 
by Cheyenne publisher Tracy McCraken. 
From the 1920s until his death in 1960, 
McCraken was a power in Wyoming 
publishing and politics. A native of Illi­
nois, McCraken graduated from the Uni­
versity of Wyoming in 1917 and became 
editor of the Laramie Boomerang. Later 
he was private secretary to Governor 
William Ross, leaving that position to 
serve in a similar capacity for Demo­
cratic U.S. Senator John B. Kendrick.4 

Wyoming's capital city hap no news­
paper loyal to the Democrats when 
Kendrick faced reelection in 1922. After 
a successful campaign despite having 
no press support in the capital city, the 
wealthy Sheridan County cattleman, 
who owned other newspapers in the 
state, decided to establish such an or­
gan in Cheyenne. The result was the 
Wyoming Eagle, first published May 28, 
1925. It was a weekly designed to boost 

the election of Democrats. P. J. Kinney, 
a Newcastle car dealer, furnished the 
plant and Theodore Wanerus, a former 
Kendrick aide, was named editor. 
Wanerus, who edited the paper for al­
most a year, made the Eagle editorially 
respectable, but it remained a weak 
competitor to the statewide, Republi­
can-oriented daily, the Wyoming State 
Tribune. s McCraken left Washington in 
October 1926 to take over the editorship 
of the Eagle, where he continued strong 
editorial support for Kendrick's fellow 
Democrat, Governor Nellie Tayloe Ross. 
Even with the Eagle's support, however, 
the first woman elected governor in any 
state lost her bid for reelection that 
November. 

The elections over, McCraken con­
centrated on building up the business 
side of the operation, gradually gaining 
control of the Eagle from Kendrick and 
from Kinney's heirs. Within a decade, 
McCraken had built the Eagle into a 
competitive daily, mostly through adver­
tising promotions and innovative sub­
scription campaigns.6 It didn't hurt the 
paper's standing when Democrats were 
swept into office with the New Deal, in­
cluding McCraken's former colleague 
on Kendrick's staff, Joseph C. 
O'Mahoney, who became U.S. senator 
on Kendrick's death. The two men were 
to remain lifelong political allies. 

While the Eagle remained rooted in 
Cheyenne, the larger Tribune lost money 
in the Depression years of the 1930s by 
continuing as "Wyoming's statewide 
newspaper." In 1939, following an own­
ership change which plunged the Wyo­
ming State Tribune into deeper financial 
difficulties, McCraken rescued the older 

21 




Nebraska History - Spring 1996 

Scotts Bluff Nallonal Monument, looking across the North Platte River to the southwest. 
Scotts Bluff National Monument 

Tracy McCraken (lett). President Harry S. Truman, and U.S. Senator Joseph O'Mahoney. 
Wyoming State Museum 

daily and merged it into his growing me­
dia empire. Unlike the usual publisher, 
however, McCraken opted not to 
change the editorial direction of the Tri­
bune. It would remain Republican and 
would consequently sew up a newspa­
per monopoly for McCraken in Chey­

enne. At the same time, Republican 
politicians knew who owned the Repub­
lican paper in the state capital, provid­
ing McCraken with a unique political 
situation. Partisans of both parties de­
pended on his editorial voice.7 The po­
litical connections set the stage for 

McCraken's moves into the broadcast 
media which, unlike newspapers, were 
regulated by the Federal Communica­
tions Commission. 

Although the first radio broadcasting 
station opened in Wyoming in 1926 as a 
nonprofit operation in Laramie, com­
mercial radio began four years later in 
Casper. Oddly, it was another ten years 
before a radio station was started in the 
state capital. McCraken apparently 
failed to see the financial potential of ra­
dio broadcasting, and in October 1940 a 
young couple opened KYAN, a small ra­
dio station in Cheyenne. Almost imme­
diately, the McCraken newspapers felt 
the advertising heat generated by busi­
nesses captivated by the new media. 
Within three months, McCraken, 
through the help of his friends in the 
Wyoming congressional delegation, 
gained FCC approval for a competing 
station. KYAN didn't stand a chance. Six 
months after the McCraken-owned sta­
tion went on the air, the older station 
went off the air. McCraken's station 
dominated the market for the next two 
decades.s 

When television broadcasting began 
gaining national attention in the early 
1950s, McCraken had learned his lesson 
about new technologies. In 1954 he ob­

22 




Television in the Panhandle 

tained a television broadcast license for 
Cheyenne even though the town had a 
population of less than 30,000 people. 
It was, by far, the smallest market in the 
United States to be granted its own 
station.9 

The station made little economic 
sense in such a small community. Con­
sequently, McCraken's company, Fron­
tier Broadcasting, the owner of KFBC­
TV, opted to develop new markets 
through the use of "translator stations" 
to rebroadcast the flagship station's pro­
gramming into homes far from the 
signal's origin. Denver television sta­
tions had already tied up the markets 
just south of Cheyenne in northem Colo­
rado, so Frontier decided to place its 
first translator in the Nebraska Pan­
handle, where no television existed ex­
cept for KFBC's own weak signal. The 
additional viewers would enable the sta­
tion to "secure a good schedule of net­
work programs."l0 

FCC approval came quickly in the 
summer of 1954 when the commission 
approved the proposed station as KSTF­
TV to broadcast on Channel 10. The ini­
tiallicense request indicated that the 
transmitter would be located about ten 
miles south of the town of Scottsbluff. 
Sometime during the late summer of 
1954, engineers working for Frontier 
Broadcasting reported that the pro­
posed location had not taken into ac­
count that the huge bluff from which 
the town and county had gained their 
names would block television reception 
to a significant number of potential 
viewers. The engineers suggested locat­
ing the tower on top of the bluff itself.11 
There was a minor problem with that lo­
cation, however. The top of the bluff 
was part of Scotts Bluff National Monu­
ment, administered by the National Park 
Service. Park Service approval would be 
essential in order to proceed with the lo­
cation change. 

On July 29,1954, KFBC general man­
ager William C. Grove wrote to Senator 
Frank Barrett's administrative assistant, 
Lewis E. Bates, asking for the senator's 
help in gaining the necessary clearance. 

Gering Courier, December 3, 1954 

Soon II II1II TV 
of t.he gtleat interest in the valley regarding TELEVISION, 

might !likt' a report regarding the progress being made 

the equtment has already been purchased: Within sixty 

aftfr t~e start of its erection, weather pennitting, we 

L~":V l~Ul". B,ecause a much greater area and population could 

be served if the tower isierected on the Monument it is hoped the National 

P~rk Service will soon fipPfove construction on that site. Realizing this, 
niany gover1mental bod cs and civic organil!;ations throughout this reg,ion 

h~ve urged the Park Ser ice to grant the pennit. As soon as it is approved 

c1nstruction Iwill ~tart. I 
I , 

! r t ! 
I! • 

i ROGRAMS-­
I 

;;'''''0 

Sjlfies, Pro 

KjSTF 

ftom year 

fl\om time 

10 has ~een designated by the Federal Communications 

the Val ey area. The' call letters gtlanted are KSTF. On 

Iso carry the Rose Bowl and other bowl games 

I programs from. the Valley will also be carried 

011-­

,10 

23 


http:itself.11


Nebraska History - Spring 1996 

Is it possible to build on a national 
monument? The company needed to 
know soon because it did not "wish to 
build in winter." An unsigned note, ap­
parently to support a telephone conver­
sation, indicated.it was "not against the 
law but up to the NPS."12 

After contacting officials in the Park 
Service, Bates discovered that what had 
seemed at first a simple matter might be 
more complicated. "I learned this morn­
ing that there is some resistance to the 
use of the Monument areas for such pur­
poses," Bates wrote Grove, "so you may 
be confronting a wrestling match on 
this." He added that it was "worth ttying 
because the area is teleblind."13 

The same day Bates was writing 
Grove about the possible "resistance," 
Grove again wrote to Barrett's office, 
stressing that the best location for the 
tower would be "on top of the monu­
ment." He also asked if it would be pos­
sible to add a small building at the site, 
its "architecture to conform to the en­
trance gate station" of the national 
monument and to be mostly hidden 
from view. Grove reiterated that the 
monument was the "one and only suit­
able location" for the tower. 14 

Bates forwarded the request to 
Conrad L. Wirth, director of the National 
Park Service, on September 22,1954. 
Wirth responded nine days later that the 
service had turned down similar re­
quests and was doing so in this case as 
well. 15 

Neither Frontier Broadcasting nor 
Senator Barrett's office was willing to 
accept Wirth's decision. Even though 
Bates remained the main contact in 
Barrett's office, another Barrett aide, 
Maty Bruner, called director Wirth in 
mid-October, asking for Park Service ap­
proval. This time, Wirth wrote directly to 
Barrett: 

I believe you will agree with me, Frank, 
that if we should allow the company to 
install a television antenna within the 
boundaries of an area of the National Park 
System, we would be immediately 
flooded with similar requests; the granting 
of anyone of which would be contrary to 
the basic principles and concept of the 
laws creating the National Park Service.16 

U.S. Senator Frank Barrett (right) with President Dwight D. Eisenhower. 
Wyoming State Museum 

Barrett forwarded the response to 
Grove and added a brief note indicating 
that it appeared another site would 
have to be found. Grove responded: "It 
would serve no purpose to have a sta­
tion constructed there on an uneco­
nomical basis and then be forced to dis­
continue after a few months' operation." 
Frontier Broadcasting had hoped to in­
vest less than $100,000 to put the 
Scottsbluff station on the air. Grove 
added that if the company could not 
broadcast from atop Scotts Bluff, a "900­
foot tower would be necessaty, costing 
$200,000."17 

Meanwhile, Frontier Broadcasting 
was busy marshaling local support in 
the Nebraska Panhandle for the station 
and the proposed tower site. O. B. 
Koerfer, KFBC co-manager, who also 
served on the staff of McCraken's news­
papers as general manager, sent a tele­
gram to the mayor of Scottsbluff, speci­
fying the language for a resolution to be 
sent to the Park Service and to Con­
gress. The Frontier-written resolution en­
dorsed the monument as the transmitter 
site "to the end that our people [will] 
have the advantages of this great elec­
tronic miracle."18 

In October 1954 a flurty of letters and 
resolutions from civic organizations in 
Nebraska and in Goshen County, Wyo­
ming, began arriving in the offices of 
Senators Barrett and O'Mahoney, urging 
that they force the Park Service to re­
consider. The issue was framed by ques­
tioning whether "preservation" of Scotts 
Bluff would be adversely affected by 
construction of the tower and, even if it 
were, did "preservation" somehow merit 
greater consideration than "quality tele­
vision reception for 100,000 people."19 

Letters also went to Park Service Di­
rector Wirth. A typical one was from 
Percy F. Renner, mayor of Bridgeport, 
who told Wirth that as a boy, "I climbed 
the butte on foot. More recently we 
climb the butte by automobile. I do not 
think that the paved roadway has 
spoiled the butte one bit," the mayor as­
serted, "nor, do I think, will a TV an­
tenna spoil the scenery." He offered an 
unusual perspective on public response 
to a television tower on Scotts Bluff: "It 
might cause some people to take an in­
terest in the Monument who are not oth­
erwise interested in histoty or scenety."20 

Other letters from proponents of the 
tower location seemed inadvertently to 

24 

http:Service.16
http:indicated.it


Television in the Panhandle 

Attending a Christmas party: Lew Bates (left), editor Wyoming Stale Tribune and later 
U.S. Senator Frank Barrett's assistant; William Grove, manager KFBC-TV; Oz Koerfer, vice 
president of McCraken'$ newspapers; Loretta Cobry, ad department; and Tracy 
McCraken. Wyoming State Museum 

undermine Frontier's position. "Many 
'TV' sets are already in operation in the 
Minatare area; however reception is not 
very good," wrote E. M. Parker, Jr., presi­
dent of the Minatare Lions Club. Willis 
A. Faith, mayor of Lyman, noted that the 
nearest station to his town was ninety 
miles away in Cheyenne. "It is hard for 
us to get good reception at times from 
there," he wrote. 21 Such comments sug­
gest television reception may have been 
better in some areas of the North Platte 
Valley than McCraken's company 
wished to admit to government officials. 

Barrett recommended that petitions 
might have an effect. Consequently, 
Frontier management circulated peti­
tions throughout the proposed viewing 
area. In Torrington, one petition with 
forty-five names had been "left in the 
newspaper office." Petitions also con­
tained names of various civic clubs in 
Goshen County. One petition with 110 
names was circulated by Torrington in­
surance man Fred C. Pearson.22 

In late December, Senator O'Mahoney 
announced plans for congressional 
hearings to be held concerning the 

tower matter. The senator wrote Grove 
explaining how the hearings would be 
structured, noting "I have assured, of 
course, that it would be impossible or at 
least too difficult to get a satisfactory sig­
nal into this area from any long-distant 
[sic] station." He told Grove that a tele­
vision lawyer wasn't necessary because 
"this issue has nothing to do with televi­
sion law." According to O'Mahoney, 
"the issue is whether or not the pro­
posed tower would be such a blemish 
on the monument that it should be pro­
hibited even at the cost of depriving a 
large number of people residing in west­
ern Nebraska of access to television."23 

The hearing in Washington was set 
for January 10, 1955, in the Interior De­
partment hearing room. Local officials 
from the Panhandle were scheduled to 
appear along with KFBC-TV station man­
ager William Grove, who invited Senator 
Barrett to join the party for dinner at the 
Statler Hotel on the night before the 
hearing. Grove warned Barrett that "Mr. 
Hacker [sic] of the Park Service, an at­
tendant at Scotts Bluff Monument," 
would suggest an alternative site. But he 

emphasized to Barrett, whose home was 
in Lusk, Wyoming, some eighty miles 
northwest of Scottsbluff, that "we can­
not guarantee coverage of Lusk from the 
Monument, but there is infinitely better 
chance than from the [other] site."24 

Park Service Director Conrad Wirth 
presided at the hearing. Wyoming Sena­
tors Barrett and O'Mahoney, Representa­
tive Keith Thomson, and Nebraska 
Fourth District Representative A. L. 
Miller all attended, in support of the 
company's application. Nebraska Sena­
tors Roman Hruska and Carl Curtis were 
invited but did not come to the hearing. 
The entire Wyoming delegation, along 
with Curtis, Hruska, and Miller from Ne­
braska, later signed a letter to Wirth urg­
ing a favorable ruling. Otherwise, 
"35,000 people will be deprived of the 
opportunity to enjoy television."25 " 

No one appeared in opposition, but 
the Park Service submitted a SIX"-D<lQe 
report from Coyt H. Hackett, acting su­
perintendent of Scotts Bluff National 
Monument. In firm language, Hackett 
proposed an alternate site, noting that 
the Park Service had conducted "a sur­
vey of one such alternate site as the re­
sources at our command would allow." 
He claimed that Frontier Broadcasting 
had failed to consider any site north 
of the North Platte River and the Park 
Service's proposed location was "as 
good as, if not better than, the site de­
sired on the summit" of the monument.26 

The Park Service's site, a 38.8-acre 
tract of "unimproved grassland," 10.3 
miles north-northeast from downtown 
Scottsbluff, was owned by Mrs. Dorothy 
E. Morrison, who consented to locating 
the tower on the site. Hackett pointed 
out the numerous benefits of the 
Morrison site including proximity to a 
paved road (the monument road was 
"not plowed the 1.6 miles from monu­
ment headquarters to the summit" dur­
ing winter), availability of water (none 
available at the monument site), and 
land enough for additional towers, in­
cluding microwave facilities. 27 

Hackett also speCUlated about why 
McCraken's company desired the monu­

25 


http:facilities.27
http:monument.26
http:Pearson.22
http:wrote.21


Nebraska History - Spring 1996 

ment site. "If the use of public property 
and public facilities, maintained at fed­
eral expense, in order to reduce the 
capital outlay of the promoters of a 
commercial venture and consequently 
a greater realization of profit are to be a 
consideration, then there is no compa­
rable alternate site [to the monument 
location]." He reminded Wirth of an­
other problem with locating the tower 
on the monument: 

Man-made structures such as a television 
antenna are required by the Civil Aero­
nautics Administration [sic] to be painted 
with alternate bands of orange and white 
in addition to a blinking red light. It is in­
conceivable that such a structure could 
be made to blend with the surrounding 
terrain under these conditions.28 

In Hackett's view, the scenery would 
be irreparably damaged. "The general 
view of the bluff as seen from the north 
side of the North Platte River has often 
been used by national publications on 
stories on the monument or the State of 
Nebraska," Hackett wrote. '''In the future, 
should Frontier erect their antenna and 
transmitter ... , their installation would 
be featured in similar photos." He 
added dryly, "While this would generate 
a quantity of national publicity for Fron­
tier Broadcasting and KSTF-TV, it is 
questionable if either the national publi­
cations or the general traveling public 
will feel that a television antenna has 
national significance."29 

Despite Hackett's compelling report, 
Barrett felt the hearing had gone well for 
Frontier Broadcasting. He wrote 
Torrington businessman Pearson, who 
had been gathering signatures on peti­
tions, that the Park Service director 
might change his mind. "Wirth ... told 
Reuel Armstrong that we made out a 
very good case and that he is trying his 
level best to work out something which 
will be satisfactory to US."30 

But Barrett's optimism was il\­
founded. Unknown to the senator, Di­
rector Wirth had received a memo from 
Verne E. Rowley, Park Service supervi­
sory electronics engineer. The report 
was devastating to the Frontier position. 
Rowley revealed that Frontier had con­

ducted no transmission tests at any of 
the sites and that Grove apparently had 
relied on a report suggesting that the 
"vertical surface" of Scotts Bluff would 
create "undesirable ghosts" in television 
transmissions. The Park Service's test, 
however, contradicted that position.31 

On February 8, 1955, Wirth again 
wrote Grove that he was denying the 

National Park Service Director Conrad L. 
Wirth. Scotts Bluff National Monument 

company's request. In a prepared state­
ment, Barrett said he was "distressed to 
learn of the decision." In one version of 
the statement, the Wyoming senator 
added: 

The historical significance of the monu­
ment is in the fact that it was a landmark 
in the early days of the West. It would take 
several atomic bombs to destroy that land­
mark, and it is hard to see how a tower 
less than 75 feet high could get that job 
done.32 

Without identifying that Frontier 
Broadcasting was McCraken's company, 
his Wyoming State Tribune blasted the 
Park Service's decision editorially. 
Titled "Bureaucracy at Its Worst," the 
editorial repeated Barrett's contention 
that the tower would not "destroy the 
value, beauty or significance of that 

landmark," and argued that the Park 
Service was attempting to deprive Pan­
handle residents of quality television 
viewing. "The Tribune, as readers will 
well recall, excoriated bureaucracy's 
great and mounting power, and warned 
of the danger of that growth, through all 
of the 20 years it was permitted under 
the Democrat administrations," the edi­
torial thundered. "Over and over again, 
the Tribune urged support of the Repub­
lican party for that and various other 
reasons. Must we confess that the Re­
publican party can do no more about 
this than the Democrat party?" The edi­
torial concluded, "Is there not a power 
in the Republican administration, which 
can bring bureaus and bureaucrats to 
book?" Listed on the masthead, printed 
above the editorial, was the name of the 
Tribune's new editor, Lewis E. Bates, 
who had been the administrative assis­
tant for Barrett during the beginning of 
the controversy.33 

There was the expected outpouring 
of support for Frontier from Panhandle 
residents, coupled with corresponding 
denunciations of the Park Service's de­
cision. Well-known University of Wyo­
ming historian T. A. Larson wrote Barrett 
as a proponent of Frontier's proposal. "I 
want to compliment you on your stand 
with respect to Echo Park and the TV 
tower on Scotts Bluff National Monu­
ment," Larson wrote, adding, "I try to 
study each conservation question on its 
merits and I am sure that you do the 
same."34 

The Scottsbluff Star-Herald applauded 
the Park Service's decision. The paper 
was skeptical of claims that the monu­
ment was the only feasible location for 
the tower. "A little distasteful, too, has 
been the open organization and appli­
cation of political pressure to force a re­
versal of the historic principle of main­
taining national monuments in their 
natural state. "35 

McCraken thanked Barrett for sup­
porting the company's position. "While 
you, Joe [O'Mahoney], Keith [Thomson, 
Wyoming congressman], were unable 
to prevail upon the Park Service people 

26 


http:controversy.33
http:position.31
http:conditions.28


Television in the Panhandle 

to deviate from their usual bureaucratic 
thinking, I want all of you to know I am 
greatly appreciative of your efforts." 
However, he was not ready to concede 
defeat. "I knew that we could make of 
our case an air-tight and clinching one. 
But I was not convinced that this bureau 
would judge the case on its merits. And 
it certainly hasn't," McCraken grumbled. 
"As [a] result of this narrow and selfish 
decision which is so contrary to the best 
interests of the greatest number of 
people, [the Panhandle] will perhaps 
indefinitely or even forever, be denied 
the advantages of television service." He 
then asked Barrett if he could arrange 
"an appointment with the President, at 
which time an appeal to him would be 
made."36 

Barrett replied that he had contacted 
1. Reuel Armstrong, the Wyomingite 
serving as solicitor of the Department of 
the Interior, about the matter. 
Armstrong suggested not appealing the 
decision to the Secretary of the Interior 
until the Echo Park Dam issue was 
settled.37 O'Mahoney wrote a similar 
letter. 

McCraken responded that "it would 
just be plain unsafe" to delay the matter. 
"I am afraid some people in the 
Scottsbluff region would have a difficult 
time convincing themselves that any fur­
ther postponement of action is some­
thing other than a stall on our part." He 
wrote to O'Mahoney, bluntly stating that 
"the community antenna people are 
again getting busy in Scottsbluff."38 

McCraken was not giving up. He sent 
Koerfer and Grove to Scottsbluff on Feb­
ruary 18 to attend a junior chamber of 
commerce meeting. Barrett sent an air­
mail letter the next week, urging Fron­
tier Broadcasting to seek a reversal of 
the decision at a higher level in Interior. 
He noted that Armstrong and two other 
officials of the department "are in our 
corner." He added that "the Secretary 
himself is inclined to go along also, but 
for some reason or other they [Interior] 
seem to be terribly afraid of the opposi­
tion from some of the so-called conser­
vation organizations. "39 

Gering Courier, March 4, 1955 

KFBC·TV 
CHEYENNE, WYOMING 

TO THE PEOPLE OF THE NORTH PLATTE VALLEY: 


Telev\sion station KSTF, Channell 0, Scottsbluff, will 
be on thE! air soon with test transmission. Prob,ably in 
75 to 90 days. 

OUfJPplication for permissi.on to construct a tower 
on theonument, the most feasible site, having been 
denied, we shall proceed, as previbusly announc:ed, to 
determil1~ the next most advantageous available site for 
our towe'~ and transmitter. 

i . 
All e~uipment for the complete :station and its con· 

str,uction ihas been ordered and th~ orders have be~n 
. confirmed! In approximately two wljleks the first of the 

,hipmehts! will, be arriving in 

KSTF,i through its sister station,' KFBC-TV, Cheyenne, . 
will be ~ffiliated with all four jor networks, CBS, 
NBC, AB~, and DuMont, thus a ng viewers lin this 
vicinity o. the finest in entertainme news, info~mCltiv'e 
and educ~tio,nal programs. We are roud of thei opp~r. 
tunity to ~ecome what we hope will be an integ~al part 
of the.. $Ofal~ and economic life of t is region. 

I i 

,THE fRONITER 'BROAD CO. !. 
I ' VYIL,""'" C. GROVE, MANAGER 

27 


http:permissi.on
http:settled.37


Nebraska History - Spring 1996 

In February, former U.S. Senator 
Clarence C. Dill of Washington wrote to 
Barrett, pointing out, "I wrote the 
present law ... and after quitting the 
Senate, I practiced radio law in Wash­
ington for several years." The former 
senator then told Barrett of a recent 
case in which he represented a televi­
sion owner in Spokane, Washington, 
who had a site on top of Mount Spo­
kane in a state park. "Another station 
sued to remove it," Dill wrote, but the 
court upheld the placement of the 
tower. He suggested that the case might' 
serve as precedent in the Frontier case.40 

But Barrett already had checked for 
precedents. There were several places 
where state park commissions had al­
lowed such towers, he wrote Dill. "The 
Forest Service and BLM have done so, 
but nowhere has the National Park Ser­
vice" permitted such towers.41 The only 
hope was an appeal to higher authori­
ties in the Interior Department or the 
Federal Communications Commission. 

In early March Barrett wrote to the 
FCC, asking "whether or not the FCC 
had any authority to intervene or help in 
getting the National Park Service to 
agree to the location of the television 
tower: Mary Jane Morris, FCC secretary, 
responded, 

The commission is fully appreciative of 
the problems confronting the above per­
mittee in its efforts .... However, the issu­
ance of authority to locate a transmitter 
on Scotts Bluff National Monument ap­
pears to lie exclusively within the jurisdic­
tion of the National Park Service and the 
Commission can only approve the loca­
tion from an engineering standpoint. 

She reminded Barrett that the 
company's application "did not specify 
the Scotts Bluff National Monument as 
the location of the proposed transmitter 
site, but rather a site some ten miles 
south of the city of Scottsbluff."42 

Barrett turned to Interior Under­
secretary Orme Lewis to review the Park 
Service's decision. While Frontier and 
Barrett waited for Lewis's reply, Reuel 
Armstrong wrote to Barrett, including a 
copy of his lawyer's report, the Park Ser­
vice engineer's report, and Frontier's 

statement. "Connie [Wirth] says he 
rested his decision on the statute and 
not on the reports, however. ',43 

The lawyer's report was not particu­
larly favorable to Frontier's position. 
Written by Julian H ..Golden, acting as­
·sistant solicitor for National Parks, the 
report described the testimony at the 
hearings and later exhibits, indicating 
that "many letters in the file [are] from 
persons who favor the granting of the 
application and many from persons 
who oppose i1."44 

Lewis finally made his decision and 
replied to Barrett on April 18, noting 
that the retord had been "quite volumi­
nous and I found it necessary to devote 
the past weekend to it so that I might 

it undivided attention; hence the 
delay in responding." He then reiterated 
Wirth's decision. "My conclusion is that 
the very nature of the installation con­
templated and its particular location 
within the boundaries of the national 
monument is so much at variance with 
the fundamental purposes of establish­
ing and preserving national monuments 
that it precludes a decision contrary to 
that of Mr. Wirth." He concluded 
"Therefore, the denial of the application 
must stand."45 

Barrett sent a copy of Lewis'~ deci­
sion to Tracy McCraken. "I know that it 
is a blow to KFBC-TV, but I don't know 
what we can do about it." He also sent a 
copy to his former aide, Lew Bates, now 
the Tribune editor. "I was dubious of the 
matter from the first," Barrett confessed.46 

The matter was closed. The Park Ser­
vice, historic preservation, and scenery 
had prevailed over television in yet an­
other minor skirmish between conserva­
tion and profit. Nonetheless, television 
did come to Scottsbluff and the Ne­
braska Panhandle. Ironically, Frontier 
Broadcasting located the tower for 
KSTF-TV ten miles north-northeast of 
Scottsbluff, near the site suggested by 
the Park Service, where the tower still 
stands. KSTF-TV went on the air June 1 
1955, serving television viewers through­
out the North Platte Valley without com­
promising the historical significance or 

the scenery of Scotts Bluff National 
Monument.47 

Notes 

1 KFBC-TV went on the air July 18, 1952. Phil 
Roberts et al., Wyoming Almanac (Laramie: Sky­
line West, 1994),330. 

2 For a detailed study of the Grand Teton contro­
versy, see Robert Righter. Crucible for Conserva­
tion: The Creation ofGrand Telon Nalional Park 
(Boulder: Colorado Associated University, 1982). 

Scotts Bluff National Monument was created by 
presidential proclamation 1547 on Dec. 12, 1919, 
reserving 2,053.83 acres for the site. U.s. Statutes 
At Large 41 (1919): 1779-80. The area was reduced 
to 1,893.83 acres by survey on May 9, 1924, but 
again enlarged by Proclamation 1999, June I, 1932, 
and by Proclamation 2391 on March 29, 1940. US. 
Statutes at Large 47 (1932): 2512-13; 54 (1940): 
2690-9\. 

3 Robert C. Pfannenschmid, "A Study of Site 
Availability for Construction of Television Trans­
mitting Facilities in the Vicinity of Scottsbluff, Ne­
braska," 7. Unpublished technical report in Frank 
A. Barrett Papers, CoIl. 631, Box 24, File Folder 
898, American Heritage Center, University of Wyo­
ming, hereafter cited as Barrett Papers. 

Application, William Grove to National Park Ser­
vice, Sept. 18, 1954, in which' Grove indicated the 
station would serve "54,000 people presently with­
out television service" throughout the North Platte 
Valley. Barrett Papers. 

4 "Wyoming Eagle Now Directed by T. S. 
McCraken," Wyoming Eagle, Oct. 15, 1926. "Final 
Tribute Paid to Tracy McCraken," Wyoming State 
Tribune, Dec. 30, 1960. 

5 "Owner of Eagle is Cheyenne Visitor," Wyoming 
Eagle, June 7, 1925. No masthead appears in early 
issues, and Wanerus is not identified as the editor 
until Aug. 9, 1925, in the eleventh issue of the pa­
per. Wanerus's name did not appear on the mast­
head after Dec. 5, 1925. Kinney, his wile, and 
Wanerus are listed as the directors of the "Wyo­
ming Eagle Publishing Company." Certificate of 
Incorporation, Folder 31553, Wyoming State 
Archives. 

Confusion surrounds McCraken,s involvement in 
the Eagle. Years later, the Denver Post and Rocky 
Mountain News the myth that 
McCraken had the Eagle as a small, 
struggling, free-distribution weekly. Actually, the 
issues edited by Wanerus indicate the paper had 
substantial local advertising and editorial content 
from throughout Wyoming. 

, As an example of McCraken's skills at promo­
lion of the Eagle, see "The Largest Circulation of 
Any Newspaper in the State of Wyoming," Wyo­
ming Eagle, Dec. 5, 1925. 

7 In August 1937 McCraken entered a partnership 
with Tribune owner Alfred G. Hill, but within two 

28 


http:1,893.83
http:2,053.83
http:Monument.47
http:confessed.46
http:towers.41


Television in the Panhandle 

McCraken had taken control of both dai­
"Under One Roof," Wyoming Stale Tribune, 

Aug. 2, 1937. 

McCraken remained active in the Democratic 
Party, becoming state chairman and, later, Demo­
cratic National Committeeman from 1942 to 1960. 
[n 1960, shortly before his death, he chaired 
Wyoming's delegation to the Democratic National 
Convention in Los Angeles where Wyoming's 
votes barely gave John F. Kennedy a first-ballot 
victory over rival Lyndon Johnson. 

8 Burton Thompson, former Tribune reporter and 
AP correspondent, interview with author, 
Laramie, Wyo., Sept. 1993. 

9 Peggy Bieber-Roberts, "Media Hegemony in 
Cheyenne: A Discriminant Analysis Approach to 
Media Advertising Opinions of Merchants," 
(master's thesis, University of Wyoming, 1985). 

10 A Torrington, Wyo., newspaper incorrectly as­
serted that the station would provide Scottsbluff 
with "its lirst television reception." Torrington 
Telegram, Jan. 13, 1955. Weak reception was re­
ceived from Cheyenne. The article also noted that 
the Scotts Bluff site would allow lor the signal to 
reach throughout Goshen County and as far north 
as Lusk, Senator Barrett's hometown. William C. 
Grove to Lewis E. Bates, July 29, 1954. (Unless oth­
erwise noted, ailiurther references to letters are 
from the Barrett Papers.) Grove noted that there 
had been "at least two unsuccessful efforts to fi­
nance the installation of a television station to 
serve the valley." Grove to Barrett, Oct. 26, 1954. 

II Actually, six sites were surveyed, all south of 
the North Platte River and ranging from one mile 
to eleven miles from Scottsbluff, mostly to the 
south and west of the town. See map in 
Pfannenschmid, " A Study," Barrett Papers. 

12 Grove to Bates, July 29, 1954; note, Aug. 6, 
1954. 

13 Bates to Grove, Sept. 7, 1954. 

14 Grove to Bates, Sept. 7, 1954. 

{5 Bates to Conrad L. Wirth, Sept. 22, 1954. Sent 
with the letter was Grove's application 
Sept. 18. Wirth to Bates, Oct. I, 1954. 

16 Wirth to Barrett, Oct. 19, 1954. 

17 Grove to Barrett, Oct. 26, 1954. 

18 Telegram, O. B. Koerfer to Clark Williams, 
Nov. 26, 1954. 

19 See, for example, the resolution from the 
Torrington Chamber of Commerce, Dec. 31,1954. 

ro Percy F. Renner to Wirth, Oct. 15, 1954. 

21 E. M. Parker to Wirth, Oct. 9, 1954; Willis A. 
Faith to Wirth, Oct. 13, 1954.1. C. Kuxhausen, 
Mitchell Community Club president, wrote that 
"there are about 60 sets in our small town," indi­
cating that television signals were being received 
from somewhere. Kuxhausen to Wirth, Oct. 18, 
1954. 

22 Torrington petition dated Dec. 30, 1954; 
Pearson-circulated petition, undated, Barrett 
Papers. 

O'Mahoney to Grove, Dec. 22, 1954. 
O'Mahoney indicated that he had received materi­
als about the issue, probably from McCraken, at a 
meeting in Cheyenne's Plains Hotel earlier that 
fall. In the 1930s, observers often referred to 
McCraken, O'Mahoney, and Gov. Leslie Miller as 
"MOM" and told of seeing them meeting at the 
Plains. Thompson interview. 

24 Grove to Barrett, Jan. 5, 1955. 

25 Memorandum, Julian H. Golden, acting assis­
tant solicitor for National Parks, Mar. 17, 1955, NPS 
file L3030-SCBL, I, Barrett Papers. Letter, Barrett, 
O'Mahoney, Thomson, Hruska, Curtis, and Miller 
to Wirth, Jan. 25,1955. Miller had expressed reser­
vations about the site in an Oct. 18, 1954 letter to 
Koerler and Grove: "It's my understanding, as a 
general practice, the Department of the Interior 
and the National Park Service frown on this kind 
of addition to these nature's beauty spots." 

2' Coyt H. Hackett, "Comparison Study of Televi­
sion Transmitter Sites," unpublished report, Jan. I, 
1955, Barrett Papers. 

,7 Ibid., 2-4. 

28 Ibid., I. 

20 Ibid., 6. 

30 Barrett to Pearson, Jan. 26, 1955. 1. Reuel 
Armstrong, a Wyoming native, was then serving as 
solicitor for the Department of the Interior. Later, 
he became a Wyoming district judge. 

31 Memorandum to the director from Verne E. 
Rowley, Jan. 21, 1955, citing letterto Grove from 
K. O. Homberg, who suggested the "vertical sur­
face" theory. Armstrong sent Barrett a copy of the 
report with a handwritten note dated Mar. 18, 
1954. 

32 Wirth to Grove, Feb. 8, 1955; Wirth to Barrett, 
same date. Construction of the tower would "im­
pair the historic significance of Scotts Bluff Na­
tional Monument and would also impair the enjoy­
ment of the area by those who visit it." Barrett pre­
pared statement (multiple copies), Feb. 9, 1955, 
Barrett Papers. 

33 "Bureaucracy at Its Worst," Wyoming Slate Tri­
bune, Feb. 10, 1955. In other area newspapers, the 
decision was summarized in unbiased news ar­
ticles. See, for example, "TV Permit Denied for 
Park Tower: Denver Post, Feb. 10, 1955. 

34 T. A. Larson to Barrett, Feb. 10, 1955. 

35 Scottsbluff Star-Herald, Feb. 11, 1954. 

McCraken to Barrett, Feb. II, 1955. 

37 Barrett to McCraken, Feb. 16, 1955. In 1950 the 
Bureau of Reclamation announced plans to build 
two dams along the Colorado River. Reservoirs be­
hind both would have been within Dinosaur Na­
tional Monument. After a long fight by environ­

29 


mentalists, the proposed Echo Park Dam was 
stopped in 1956. The dispute is described in Mark 
W. T. Harvey, A Symbol of Wilderness: Echo Park 
and the American Conservation Movement (Albu­
querque; University of New Mexico Press, 1994). 

38 McCraken to Barrett, Feb. 19, 1955; McCraken 
to O'Mahoney, Feb. 18, 1955. 

39 Barrett to McCraken, Feb. 23, 1955. 

40 Clarence C. Dill to Barrett, Feb. 16, 1955. 

41 Barrett to Dill, Feb. 21, 1955. 

42 Barrett to Mary Jane Morris, Mar. 7, 1955; 
Morris to Barrett, Mar. 10, 1955. 

43 Handwritten note, Armstrong to Barrett, Mar. 
18,1955. 

44 Memorandum Report, Julian H. Golden to 
Armstrong, Mar. 17, 1955. NPS File L3030-SCBL, 
Barrett Papers. 

45 Barrett to Lewis, Mar. 10, 1955; Lewis to 
Barrett, April 18, 1955. 

46 Barrett to McCraken, Apr. 20, 1955; Barrett to 
Bates, Apr. 20, 1955. 

47 Conversation with Dean Knudsen, historian! 
librarian, Scotts Bluff National Monument, Jan. 4, 
1995. According to Knudsen, the "Administrative 
History of Scotts Bluff National Monument" indi­
cates that the field tests conducted in Jan. 1955 
"dampened the flames of the controversy." Unpub­
lished manuscript, collections of Scotts Bluff Na­
tional Monument. Spot TV Rates and Data, 75 
(Aug. 1993),209. 


	1996TVPanhandle intro.pdf
	1996TVPanhandle scan AA.pdf

